sobota, 22 lutego 2014

Danilo Kiš - Rady dla młodego pisarza

http://webep1.com/Zobacz/To?a=3742&mp=400&r=L3MvcS1EYW5pbG8rS2lz0Danilo Kiš to serbski pisarz, poeta, eseista i tłumacz. Jego proza porównywana była z twórczością Brunona Schulza m.in. z powodu powracającego motywu ojca. W esejach wydanych w Polsce w 1998r. pt. "Homo poeticus, mimo wszystko", znajdziemy zestaw 99 porad, jakich udziela młodym pisarzom:

1. Nie dowierzaj panującym ideologiom i książętom. Trzymaj się z dala od książąt.
2. Strzeż się, abyś swej mowy nie zanieczyścił językiem ideo­logii.
3. Wierz, że jesteś silniejszy od generałów, ale nie mierz się z nimi.
4. Nie wierz, że jesteś słabszy od generałów, ale nie mierz się z nimi.
5. Nie wierz w utopijne projekty, poza tymi, które sam two­rzysz.
6. Bądź jednako dumny przed książętami i przed tłumem. Miej czyste sumienie w związku z przywilejami, jakie daje ci zawód pisarza.
7. Przekleństwa twego wyboru nie myl z uciskiem klasowym. Nie daj się opętać pośpiechowi historycznemu i nie wierz w metaforę o pociągach historii.
8. Nie wskakuj zatem do „pociągów historii”, to tylko bzdur­na metafora.
9. Pamiętaj zawsze, że „kto trafi do celu, wszystkiego chybi”.
10. Nie pisz reportaży z krajów, w których bywałeś jako tury­sta; nie pisz w ogóle reportaży, nie jesteś dziennikarzem.
11. Nie wierz statystykom, cyfrom, publicznym oświadcze­niom: rzeczywistość jest tym, czego nie widać gołym okiem.
12. Nie zwiedzaj fabryk, kołchozów, zakładów: postęp jest tym, czego nie widać gołym okiem.
13. Nie zajmuj się ekonomią, socjologią, psychoanalizą.
14. Nie zajmuj się filozofią Wschodu, naukami takimi, jak buddyzm czy zeń; masz mądrzejsze zajęcia.
15.  Bądź świadom faktu, że fantazja to siostra kłamstwa, dlate­go jest niebezpieczna.
16.  Nie łącz się z nikim: pisarz jest sam.
17.  Nie wierz tym, którzy mówią, że ten świat to najgorszy ze światów.
18.  Nie wierz prorokom, prorokiem jesteś ty.
19.  Nie bądź prorokiem, twoją bronią jest powątpiewanie.
20.  Miej spokojne sumienie: książęta cię nie obchodzą, bo ty je­steś księciem.
21.  Miej spokojne sumienie: górnicy cię nie obchodzą, bo ty je­steś górnikiem.
22. Wiedz, że to, czego nie powiedziałeś gazetom, nie przepa­dło na zawsze – kiedyś  przyniesie to pożytek.
23.  Nie pisz na zamówienie dnia.
24.  Nie stawiaj na chwilę, bo będziesz żałował.

sobota, 15 lutego 2014

Henry Miller - 11 zasad pisania

Amerykański pisarz Henry Miller pierwszą powieść „Zwrotnik Raka” napisał mając 43 lata. W książce „On Writing” wyjawił jedenaście własnych reguł pisarskich:

http://selkar.pl/aff/qbard/s?q=henry+miller 1. Pracuj nad jedną rzeczą na raz, dopóki jej nie skończysz.
2. Nie zaczynaj żadnych nowych książek, nie dodawaj żadnego nowego materiału aż do „Czarnej Wiosny” (druga powieść Millera).
3. Nie denerwuj się. Pisz spokojnie, z radością, brawurowo, tym, co masz pod ręką.
4. Pisz zgodnie z planem a nie wedle nastroju. Przerywaj tylko w wyznaczonym wcześniej czasie.
5. Kiedy nie możesz wymyślać, możesz pracować nad już napisanym tekstem.
6. Spajaj i łącz tekst po trochu każdego dnia, zamiast wciąż dodawać „nowych nawozów”.
7. Bądź człowiekiem! Spotykaj się z ludźmi, odwiedzaj miejsca, pij, jeśli masz na to ochotę.
8. Nie bądź koniem pociągowym! Pisz tylko z przyjemnością.
9. Odrzuć swój plan, jeśli odczuwasz taką potrzebę – ale następnego dnia wróć do niego. Skoncentruj się, bądź skrupulatny, wyłącz się z otoczenia.
10. Zapomnij o książkach, które chcesz napisać. Myśl tylko o tej, którą właśnie piszesz.
11. Na pierwszym miejscu pisz. Malarstwo, muzyka, przyjaciele, kino, wszystkim tym zajmuj się później.

Źródło: http://booklips.pl/zestawienia/11-zasad-henryego-millera-odnosnie-pisania/

niedziela, 9 lutego 2014

Jo Nesbø - nie odkładaj marzeń na później

http://webep1.com/Zobacz/To?a=3742&mp=521&r=L3N6dWthai8_YXV0b3I9Sm8lMjBOZXNibw2&aff=2

Norweski pisarz Jo Nesbø, znany z cyklu powieści kryminalnych o Harrym Holu, zaczął pisać dopiero w wieku trzydziestu siedmiu. Wcześniej imał się różnych zawodów, był nawet muzykiem rockowym. Twierdzi, że jego pisanie jest naturalną konsekwencją przeczytania w życiu wielu świetnych historii. Zanim zaczął pisać, nie był nawet zainteresowany literaturą policyjną.
Autor pisze w publicznych miejscach, takich jak lotniska czy hotelowe lobby. Mówi:
"Lubię mieć ludzi wokół siebie, byle nie za blisko. Wtedy łatwiej się koncentruję, bo muszę się schować do swojego świata. Poza tym pisanie w hotelowym lobby czy na lotnisku jest łatwiejsze – nie ma nic innego do roboty. Kupiłem sobie jakiś czas temu dwupoziomowe mieszkanie. Na wyższym piętrze jest pracownia – wielkie biurko i widok na pół Oslo. Ale w pracowni zajmuję się głównie odpowiadaniem na e-maile albo przeglądaniem książek. A kiedy chcę pisać, idę do lokalnej kafejki, gdzie walczę o miejsce, bo zawsze jest tłok. A na dodatek muszę siedzieć w kurtce..."
Swoją pierwszą powieść zaczął pisać na podstawie fabuły, którą wymyślił podczas trzydziestogodzinnego lotu z Oslo do Sydney. Książkę zaczął pisać zaraz po przyjeździe do hotelu. Stało się to po śmierci ojca pisarza, który chciał napisać książkę o swoich przeżyciach wojennych, ale nie zdążył. Nesbø zdał sobie wtedy sprawę z tego, że nie można odkładać rzeczy o których marzysz na później.

niedziela, 2 lutego 2014

Joanna Bator - tajniki pracy

Joanna Bator w tamtym roku otrzymała Nagrodę Literacką Nike za powieść "Ciemno prawie noc"
Pisać zaczęła podczas jednego z pobytów w Japonii: "Byłam na
stypendium i robiłam badania, które nie dawały mi wielkiej satysfakcji.
Dość niespodziewanie okazało się, że umiem pisać powieści." Jak ona to robi? Posłuchajcie: