czwartek, 19 maja 2011

Jak stworzyć bestseller?

Bestseller to marzenie każdego pisarza. Książka pożądana przez rzesze czytelników i znikające z półek wznawiane nakłady, znane nazwisko. Raj na ziemi. Jak to zrobić? Hmmm… Dobre pytanie.
Na pewno potrzebna jest fabuła o mocnej i wyraźnej konstrukcji, ale łatwa do zapamiętania. Fabułę taką można streścić w jednym zdaniu.
Bestseller musi być emocjonalny a postacie kontrastujące: kochane kontra znienawidzone. Uczucie, dramat, śmiech i łzy. Starcie dobra ze złem.
Dobrze jest odkrywać przed czytelnikiem rejony, które się zna czyli pisać ze swojego doświadczenia. Wtedy autor jest przekonywujący. Np. Robin Cook piszący dreszczowce medyczne jest chirurgiem w Instytucie Chorób Oczu i Uszu w Massachusetts. Można opierać się na swoim doświadczeniu, ale również można zdobyć potrzebną wiedzę ucząc się pewnych zagadnień, wypytując ekspertów w danej dziedzinie itd. aby czuć się w temacie jak „ryba w wodzie”. Trzeba mieć „reporterską żyłkę”.
Bestseller czyta się szybko, więc pisarz musi myśleć filmowo. Myśleć scenami bez zbędnych opisów. Nie wolno znudzić czytelnika, akcja musi być wartka. Dlatego pisarze po napisaniu powieści często czytają i skreślają a następnie czytają i skreślają…
Akcja i charakterystyka postaci kosztem stylu.
No cóż, może i każda powieść rodzi się w bólach ale nie każda zostaje bestsellerem.
Qba

6 komentarzy:

  1. Zgadzam się z twierdzeniem-myśleć filmowo.Ja najpierw napisałam małą książeczkę a teraz dopiero czytam jak to zrobić.Pewne wydawnictwo już nad nią pracuje.Mam nadzieję,że będzie bestseler!
    Po prostu napisałam z serca,gdy sama to czytam to nieraz płaczę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, zyczę powodzenia :-) I zapraszam do pochwalenia się tutaj swoim dziełem, jak już będzie wydane.

      Usuń
  2. Witam,to znowu ja.Chwalę się więc.Na fb,na stronie wydawnictwa bj service jest zwiastun mojej książeczki-Anna Dzikowska Pacifique.Polecam oczywiście

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratulacje :-) Zapraszamy więc w imieniu Anny Dzikowskiej

      Usuń
  3. Witam,to znowu ja.Więc się chwalę.Na fb na stronie wydawnictwa bj service jest zwiastun mojego małego dzieła Anna Dzikowska-Pacifique.Jest to krótka książeczka dla dzieci,lecz wartościowa i piękna.Oczywiście polecam

    OdpowiedzUsuń
  4. ja mam napisanych kilkaset limeryków i tyleż samo krótkich wierszyków - i tak na prawdę nie wiemco z nimi zrobic - może ktoś mi pomoże?

    OdpowiedzUsuń