piątek, 19 czerwca 2015

Jakub Szamałek - antyczny kryminał


Jakub Szamałek to autor antycznych kryminałów. Jest absolwentem University of Oxford z tytułem doktora archeologii śródziemnomorskiej University of Cambridge. Był stypendystą Fundacji Billa i Melindy Gatesów. O swoim zainteresowaniu antykiem i wyborze formy kryminału mówi:
„Moja fascynacja antykiem jest tak antyczna, że już nie pamiętam, kiedy się zaczęła. Na studiach w Oksfordzie ze starych, opasłych woluminów wybierałem perełki o ciekawych miejscach, przedmiotach, zwyczajach i starałem się je oblec w warstwę narracyjną - dla własnej przyjemności, bo było mi przykro, że są tak mało znane. Dopiero z czasem zdałem sobie sprawę, że można zrobić z tego powieść.”
A dlaczego w ogóle kryminał:
http://webep1.com/Zobacz/To?a=3742&mp=521&r=L3N6dWthai8_YXV0b3I9SmFrdWIlMjBTemFtYSVDNSU4MmVr0&aff=2„To gatunek, który jest mało elastyczny. Na dziesiątej stronie musi paść trup, musi być bohater, który zagadkę rozwikła, a po drodze trzeba rozsypać okruszki, żeby czytelnik mógł iść własnym tropem. Z drugiej strony to niesamowite, ile w tym schemacie można zmieścić. Skoro kryminały mogą się dziać w Sztokholmie, ZSRR albo XIX-wiecznym Londynie, to dlaczego nie w starożytności? Poszedłem w kierunku kryminału noir, żeby pokazać ją od kuchennych drzwi, a nie wypucowanego frontu.”

„Moje fabuły są wymyślone, ale historyczne, kulturowe, obyczajowe tło rekonstruuję na podstawie literatury i archeologii.”

Źródło: http://wyborcza.pl

2 komentarze:

  1. Pewnie Szamałek jest tysiąckrotnie lepszy od Dana Browna. W każdym razie, życzę sobie - i jemu - żeby tak było.

    OdpowiedzUsuń