piątek, 17 kwietnia 2015

David Mitchell - powieści zrobione z opowiadań

http://webep1.com/Zobacz/To?a=3742&mp=521&r=L3N6dWthai8_YXV0b3I9RGF2aWQlMjBNaXRjaGVsbA2&aff=2David Mitchell, autor m.in. „Atlasu chmur”, wszystkie swoje powieści łączy z oddzielnych opowiadań. Tłumaczy to w ten sposób:
„Opowiadania łatwiej się pisze. Szybciej osiąga się spełnienie i satysfakcję. W ciągu kilku tygodni mogę napisać opowiadanie i zakończyć okrzykiem „Tak! Co dalej, co dalej…”. Zupełnie jak wspinanie się na górę etapami. Jeśli lecisz na szczyt niczym Superman, możesz się łatwo zniechęcić i poddać. Kiedy wspinasz się krok po kroku, to dodajesz sobie co chwila odwagi: „Teraz jestem tu, teraz jestem tu…”. Wszystkie powieści są zrobione z opowiadań – tylko sposób, w jaki są one ze sobą połączone, czasem jest subtelny, a czasem nie.”
„„Atlas Chmur” składa się z sześciu opowiadań, które napisałem jedno po drugim. Podczas pisania wiedziałem jednak, w którym miejscu nastąpi cięcie, kiedy dane opowiadanie zostanie przerwane i zacznie się następne. Wiedziałem, jak będzie wyglądać gotowa książka.”
„Atlas chmur” to powieść, która nie trzyma się struktury liniowej powieści:
„…struktura nie podlegała innowacjom przez pierwsze 200 lat istnienia powieści. Dominowała struktura liniowa – a, b, c, d, koniec. To zostawia duże pole do popisu, a odkrywanie nowych rzeczy sprawia mi przyjemność. Jednak rezygnacja ze struktury liniowej musi być zawsze uzasadniona, nowa struktura musi współgrać z tematem.”
A oto rada dla piszących od Mitchella:
„Przejmuj się tylko pisaniem, a nie byciem dobrym. Staniesz się dobry po prostu pisząc. Po prostu pisząc.”

Źródło: http://esensja.stopklatka.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz