Erle Stanley Gardner, amerykański pisarz powieści detektywistycznych, miał problemy z dialogami. Sporządził zatem notatki, które pomogły mu podczas tworzenia dialogów. Oto one wraz
ze stosownymi objaśnieniami:
Dialog
Obiekt
1. Pokazuj postać; czytelnika nie interesuje, jak ty charakteryzujesz tę czy ową postać powieści. Woli poznawać ludzi samodzielnie, tak jak w życiu. Służy temu rozmowa w powiązaniu z akcją.
2. (Dialog) ma posuwać akcję do przodu.
3. Unikać spojrzenia historycznego. (bez opisywania co się działo, bez konstatacji)
4. Autor niech pozostaje w cieniu.
Jak to zrobić
1. Parowierszowe streszczenie pomysłu. (dialog bez szczegółów, "od ręki")
2. Kondensacja. (bez sztucznego przeładowania słowami)
3. Usuwanie niepotrzebnych powtórzeń i zastrzeżeń.
Może ustalić jakiś wzór. (wzór dla czytelnika aby mógł się utożsamiać z bohaterem, używać jego słów)
Wymuszona błyskotliwość niszczy iluzję rzeczywistości.
Kiepski dialog osłabia tempo.
W różnych miejscach subiektywne uwagi dla podsycenia ciekawości.
Każdy człowiek ma potrzebę opowiadania różnych historii. Nie każdy lubi je jednak zapisywać. Ten blog jest dla tych, którzy marzą o pisaniu i chcieliby kiedyś zobaczyć swoją książkę w druku albo przynajmniej opowiadanie w jakimś periodyku. Wszystko przed nami. Ja też o tym marzę. Dlatego zbieram tutaj materiały potrzebne do pisania: cenne porady, książki o pisaniu wydane w Polsce, wydawnictwa w których jest szansa dla debiutantów itd. Czas na spełnienie swoich marzeń. Zapraszam.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Przydatne rady, choć ja nie mam z dialogami tak wielkiego problemu jak z opisami ;)
OdpowiedzUsuń--
storyoframona.blogspot.com