poniedziałek, 13 stycznia 2014

Orhan Pamuk - oglądanie świata za pomocą słów

http://selkar.pl/aff/qbard/s?q=orhan+pamuk Orhan Pamuk jest typem człowieka, który lubi uczyć się wielu rzeczy samodzielnie. W wywiadzie dla "Gazety Wyborczej" mówi: "Studiowałem architekturę, po trzech latach rzuciłem to, później skończyłem dziennikarstwo, ale muszę przyznać, że nie nauczyłem się zbyt wiele w szkołach. Moim źródłem poznania były książki, chodziłem do antykwariatów, księgarń, bibliotek, żeby móc czytać i dowiadywać się."
Pisarz uważa, że zadaniem powieści nie jest opowiadanie o świecie, lecz oglądanie świata za pomocą słów (cytat z książki "Cmono. Rozmowy z pisarzami"):
"Klasyczne podejście do literatury, które dominuje na kursach kreatywnego pisania, uczy: nie opowiadać, tylko pokazywać. Nie mówmy, że mieszkańcy Krakowa są bardzo mili, pokażmy ich. Pisanie powieści jest tak naprawdę oglądaniem świata czyimiś oczami. To mogę być ja, bo przecież w moich powieściach pojawiają się elementy autobiograficzne, ale to może być perspektywa moich postaci, które są ode mnie różne. Na przykład w „Śniegu” opowiadam historię z perspektywy islamskiego fundamentalisty. To mój moralny obowiązek – muszę się identyfikować z tą postacią, by odpowiedzieć na pytanie, dlaczego zachowuje się ona w taki, a nie inny sposób. Zanim wydamy moralny osąd, musimy wejść w jego skórę, postawić się w jego sytuacji, spojrzeć na świat jego oczami. Mogę napisać powieść o człowieku, który jest całkowicie inny niż ja, a jednak czytelnicy muszą mieć wrażenie, że to jest moja historia."

2 komentarze:

  1. Świetna książka, właśnie czytam, to kopalnia cytatów:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeżeli chce się naprawdę coś osiągnąć, to szkoła rzeczywiście blokuje. W każdej dziedzinie. Szkoła w takiej formie już dawno powinna przestać istnieć. Jak mówi Pamuk "nie nauczyłem się zbyt wiele w szkołach". Przychylam się do tego.

    OdpowiedzUsuń